vrijdag 7 juni 2019

Plaatsing


We hebben er uiteindelijk voor gekozen om de robots op dezelfde locatie te plaatsen. Ze komen eerst wel in een tijdelijke opstelling te staan, waarna we de oude robots kunnen verwijderen en wat kleine verbouwingswerken doen ter installatie van de nieuwe robots.

Er is natuurlijk één groot nadeel aan deze opstelling : Separatie is vrijwel onmogelijk. Het grote voordeel is dat de koeien deze routing gewend zijn, en de robot nog steeds mooi centraal in de stal staat. Korte looplijnen zijn altijd beter.

Ik kreeg vandaag ook de vraag : Als je zo overtuigd bent van Lely vandaag, waarom koos je er dan niet voor 11 jaar geleden ? Antwoord is vrij simpel. Destijds was ik er heilig van overtuigd dat ik een robot moest hebben waar ik de mogelijkheid had om koeien manueel aan te sluiten. We hebben toen enkel ook de merken die deze mogelijkheid hadden in onze keuze opgenomen.  De ervaring leert ons nu wel dat die eigenlijk net omgekeerd moet zijn. Het moet gewoon onmogelijk zijn om koeien of vaarzen manueel aan te sluiten. Hoe vlugger ze die arm gewend zijn, hoe vlugger ze er mee weg zijn. Ik weet wel dat het ook wel eens vloeken zal zijn als hij er niet in slaagt om een onrustig dier aan te sluiten. Maar die frustratie heb ik nu ook , met gevolg dat ik vaarzen (te lang) manueel aansluit en het nog lastiger is om ze uiteindelijk getraind te krijgen. Tegen dan heb je ze zo lang opgehaald dat ze ook daar aan vastgeroest zit.


2 opmerkingen: